Duchovná obnova október 2016
Katechézy v 3. ročníku trojročného cyklu duchovných obnov 2016/2017
„Ježiš je Cesta, Pravda a Život“
JEŽIŠ JE ŽIVOT
Október 2016
VÝZVY SÚČASNEJ DOBY PRE KRESŤANSKÉ RODINY
Úvod
- Všetci poznáme historickú udalosť, ktorá dala podnet na vznik sviatku Ružencovej Panny Márie – bitku pri Lepante (7. okt. 1571)
- Situácia v Európe aj v Cirkvi bola v tom období veľmi zlá (ohrozenie kresťanstva mohamedánmi; kresťanské loďstvo bolo nepomerne slabšie, ako turecké; rozkol v Cirkvi – nejednota kresťanov)
- Zdalo sa, že situácia je neriešiteľná a kresťanskej Európe hrozí zánik
- Vtedajší pápež, sv. Pius V., vyzval celú Európu, aby sa modlila ruženec na odvrátenie katastrofy
- V deň bitky pri Lepante sa pápež opäť modlil vo svojej kaplnke; potom náhle vstal a dal zvoniť v celom Ríme a slúžil Te Deum ako poďakovanie za víťazstvo nad tureckou armádou – hoci až o niekoľko dní dorazil do Ríma posol, ktorý potvrdil, že pápežova vízia bola pravdivá
- Aj v súčasnosti prežívame v „kresťanskej“ Európe veľké problémy spoločenské aj náboženské – ako sa k nim postaviť?
- Riešenie načrtáva terajší pápež František v posynodálnej exhortácii Amoris laetitia
ooo
- Aká je súčasná situácia rodiny
V ý b e r m y š l i e n o k p á p e ž a F r a n t i š k a z 2. kap. A m o r i s l a e t i t i a
Druhá kapitola (body 31 – 57)
SKUTOČNOSŤ A VÝZVY RODÍN
31
- Dobro rodín je rozhodujúce pre budúcnosť sveta a Cirkvi …
- Nehodlám tu prezentovať všetko, čo by sa mohlo povedať o rozličných témach týkajúcich sa rodiny v súčasnom kontexte… aspoň niektoré z pastoračných príspevkov synodálnych otcov … a z môjho vlastného pohľadu.
Aktuálna situácia rodiny
32
- „Antropologicko-kultúrna zmena dnes ovplyvňuje všetky aspekty života a vyžaduje si analytický a diferencovaný prístup“ (FC 84). …
- „Sme si vedomí principiálneho trendu antropologicko-kultúrnych zmien, na základe ktorých sa jednotlivcom zo strany spoločenských štruktúr dostáva menšia opora pre ich citový a rodinný život.“ (Konferencia španielskych biskupov, Manželstvo a rodina, 1979).
33
- … rastúce nebezpečenstvo prameniace z vyhroteného individualizmu, ktorý deformuje rodinné zväzky a každého člena rodiny pokladá za samostatný ostrov
- … individualistická kultúra vlastníctva a pôžitku plodí vnútri rodín dynamiku neznášanlivosti a agresivity …
- … Paradox: cení sa personalizácia, autenticita, spontánnosť – no ak je zle orientovaná, to môže viesť k postojom trvalej nedôverčivosti, úteku od povinností, k uzatvoreniu sa do pohodlia, k arogancii;
- … Paradox: cení sa sloboda výberu, zveľaďovanie samého seba – ak ale chýbajú vznešené ciele a disciplína – sloboda degeneruje na neschopnosť štedrého sebadarovania (aj preto klesá počet manželstiev a osamotených ľudí)
- … Paradox: zmysel pre spravodlivosť – pri nesprávnom pochopení ľudia sa menia na klientov, ktorí si vyžadujú len poskytovanie služieb
34
- Je ľahké zameniť si skutočnú slobodu s myšlienkou, že každý môže súdiť, ako sa mu zachce (ako by všetko bolo rovnaké a dovolené, bez pevných hodnôt a princípov)
- Preto ideál manželstva so záväzkom stability a výlučnosti je zničený
- Ľudia sa boja samoty – ale aj toho, že uviaznu vo vzťahu, ktorý oddiali naplnenie ich osobných ambícií
35
- Ako kresťania nesmieme sa vzdať úlohy vyjadrovať sa v prospech manželstva
- Nielen rétorické odsúdenie súčasného zla – ale zodpovedné a štedré úsilie v prospech manželstva
36
- Potreba zdravej sebakritiky – náš spôsob prezentovania kresťanského presvedčenia a zaobchádzania s ľuďmi niekedy napomohli tomu, na čo sa dnes sťažujeme
- Nesprávne predstavovanie manželstva – namiesto plného cieľa manželstva (t.j. zjednocovanie sa manželov, rast v láske, ideál vzájomnej pomoci, plodenie a výchova detí) sa zdôrazňovala len povinnosť plodenia
- Nedostatočné sprevádzanie manželov – nepochopenie ich konkrétnej situácie a skutočných možností súčasných rodín (nerešpektovala sa ich zamestnanosť, zmenený štýl myslenia a jazyka), predstavovanie abstraktného teologického ideálu manželstva – to súčasných ľudí skôr odpudzovalo
37
- Dlho sme sa domnievali, že trvaním na doktrinálnych, bioetických a morálnych otázkach sme dostatočne podporili rodiny – avšak chýbala motivácia, chýbalo zdôrazňovanie milosti, chýbalo citlivé formovanie svedomia, chýbala prezentácia manželstva ako dynamického napredovania
38
- Za čo musíme byť vďační:
- Že väčšina ľudí si ešte váži rodinné vzťahy a ich trvalosť
- Že Cirkev ponúka priestor na sprevádzanie rodín
- Že mnohí si vážia cenu milostí prijímaných vo sviatostiach
- Že rodiny sa združujú a pomáhajú si
- Že existuje mnoho svedeckých manželstiev, verných, žijúcich v láske
- Čo bolo nesprávne zo strany Cirkvi:
- Defenzívny postoj – útoky na dekadentný svet
- Málo povzbudzovania ľudí, aby sme im naznačili cesty ku šťastiu
- Nepochopenie toho, že posolstvo Cirkvi o manželstve a rodine je jasným odrazom Ježišovho ohlasovania a prístupu (ktorý mal pochopenie pre slabosť ľudí – Samaritánka, žena pristihnutá pri cudzoložstve…)
39
- Symptóm „kultúry provizórnosti“ – rýchlosť, s ktorou sa prechádza od jedného citového vzťahu k druhému; viera, že lásku možno ako vzťahy na sociálnych sieťach pripojiť, odpojiť, zablokovať …
- Aj citové vzťahy sú ako veci v dnešnej dobe: možno ich použiť, plytvať nimi, vyžmýkať, po čase skartovať, vyhodiť, rozbiť, …
- Manipulovanie ľuďmi (ten, kto druhých používa ako veci – sám skončí v duchu tejto logiky opustený, použitý, …)
40
- Žijeme v kultúre, ktorá mladých núti, aby si nezakladali rodiny – kvôli ekonomickým, pracovným alebo študijným problémom, pre vplyv ideológií znehodnocujúcich manželstvo, kvôli početným prípadom zlyhania iných párov, kvôli strachu viazať sa a prísť o slobodu, kvôli odmietaniu inštitucionálnosti, …
- Potrebujeme pozvať mladých ľudí, aby s nadšením a odvahou prijali výzvu manželstva
41
- Súčasné kultúrne tendencie vnucujú afektivitu (prehnanú citovosť) bez hraníc
- Šírenie pornografie a komercionalizácia tela
- Používanie internetu nesprávnym spôsobom
- Nútenie k prostitúcii
- Manželské krízy sa riešia uponáhľaným spôsobom – zo zlyhaní vznikajú nové a nové vzťahy – vytvárajú sa nové zložité situácie, problematické a ťažko riešiteľné
42
- Demografický pokles vyvolaný
- mentalita zameraná proti pôrodom
- svetová politika reprodukčného zdravia
- industrializácia, sexuálna revolúcia, strach z preľudnenia, ekonomické problémy
43
- Oslabenie viery a náboženskej praxe – necháva rodiny osamotenejšie v ich ťažkostiach
44
- Nedostatok dôstojného, primeraného bývania pre rodiny
45
- Veľa detí sa rodí alebo vyrastá mimo manželstva alebo len s jedným rodičom
- Sexuálne zneužívanie
- Fenomén „deti ulice“ vo veľkomestách
46
- Migrácia – ďalší znak čias, ktorému treba čeliť a ktorý treba chápať so všetkými dôsledkami pre rodinu (destabilita až devastácia rodín, chudoba, prenasledovanie, …)
- Cirkev v tejto oblasti zohráva dôležitú úlohu
47
- Synoda venovala veľkú pozornosť rodinám ľudí so zdravotným postihnutím
- Rodina, ktorá prijme s pohľadom viery zdravotne postihnutého člena rodiny – veľké svedectvo
- Pozornosť venovaná migrantom, ako aj rodinám so zdravotne postihnutými je znamením Ducha
48
- Eutanázia a asistovaná samovražda sú vážnymi hrozbami pre rodiny na celom svete
- Mnoho starých a chorých nachádza prijatie v cirkevných štruktúrach, kde môžu žiť v pokoji
49
- Upozorňujem na rodiny gniavených biedou a znevýhodnených mnohými spôsobmi (osamelé ženy….)
- Cirkev im musí poskytnúť osobitnú starostlivosť
Niektoré výzvy
50
- Výchovná funkcia rodičov – ktorí nemajú silu a chuť venovať sa výchove, rozhovoru, stolovaniu … (práca, televízia, …)
51
- Drogová závislosť ako jedna z veľkých rán našej doby (a iné závisloti – alkohol, hráčstvo – gamblerstvo, …)
- Násilie vo vnútri rodiny
52
- Dnes sa už jasne nechápe, že jedine výlučná a nerozlučná jednota medzi jedným mužom a jednou ženou skutočne napĺňa sociálnu funkciu v spoločnosti
53
- Prax polygamie a dohodnutých manželstiev v niektorých krajinách
54
- Práva ženy – aj značné zlepšenia nastali, ale stále pretrváva zlé zaobchádzanie v rodinách, otroctvo, fyzické a sexuálne násilie, …
55
- Dôležitosť mužskej role v rodine
56
- Ďalšou výzvou je čeliť ideológii gender, ktorá neguje rozdielnosť a prirodzenú reciprocitu muža a ženy
57
- Pápež ďakuje Bohu za mnohé rodiny, ktoré sa nepovažujú za dokonalé, ale žijú v láske, uskutočňujú svoje povolanie a napredujú
- Neupadnime do pasce vyčerpávania sa v sebaobranných nárekoch, namiesto toho, aby sme vzbudzovali misijnú kreativitu
- Liek na súčasnú situáciu rodín
Inšpiruje nás aktuálny sviatok Panny Márie Ružencovej a postoj sv. Pia V.:
Liekom na súčasnú situáciu rodín je:
- Modlitba s vierou; zvlášť rozjímavá modlitba ruženca, ktorá v sebe spája biblický rozmer (meditácia nad novozákonnými udalosťami zo života Ježiša Krista buduje v nás nové zmýšľanie, také odlišné od zmýšľania sveta) s rozmerom dôvery a vytrvalosti (pravidelná opakujúca sa modlitba, zotrvávanie v blízkosti Pána a jeho Matky v nás buduje postoj pokorného dieťaťa, si uvedomuje svoju závislosť na Bohu a ktoré neprestáva prosiť, aj keď reálna situácia vyzerá beznádejne)
- Pius V., sv. Ján Pavol II. a mnohí ďalší svätci sú dôkazom účinnosti modlitby ruženca
- Spoločenstvo, ktoré spája aj spoločná modlitba, aj vzájomné zdieľanie sa a žičlivosť, aj spoločná práca, aj vzájomná služba. Spoločenstvo kresťanských rodín vytvára účinnú hradbu proti moci nepriateľa.